سه اشتباه نابخشودنی در سرمایه گذاریReviewed by علی کمیجانی on Apr 16Rating:

در سرمایه گذاری فرقی ندارد که مسکن، بورس یا ارزهای دیجتال باشد، پیش از هر چیز می بایست، از سرمایه خود محافظت کرده و سپس سودآوری را در الویت دوم قرار دهیم.

یک مثال ساده می تواند مفهوم بیان شده در جملات بالا را روشن نماید. فرض کنید شما 10 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده و 30% ضرر متحمل شده اید، اکنون سرمایه شما به 7 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. اگر بخواهید که دوباره 10 میلیون خود را بدست آورید اینک باید 42% سود بدست آورید، بدیهی است کسب 42% سود چه در ایران و یا در سایر نقاط دنیا بسیار سخت بدست می آید، لذا حفظ سرمایه سبب می شود سرمایه گذاری ایمن تر داشته در بلند مدت رشد بیشتری داشته باشیم. حال فرض کنید در سرمایه گذاری خود 50% ضرر کرده و سرمایه ما به 5 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است برای آنکه دوباره سرمایه اولیه خود را بدست آوریم باید 100% سود کسب کنیم که شرایط بسیار سختی است.

مدیریت سرمایه در این مقاله شما را با اصولی آشنا می کند که عدم توجه به آنها می تواند سرمایه شما را به مخاطره انداخته و سبب شود هربار که می خواهید سرمایه گذاری نمایید ترس امکان تصمیم گیری منطقی را از شما سلب کند.

 

مقاله معیارهای خروج از یک سرمایه گذاری را چگونه تشخیص دهیم؟ را از دست ندهید.

 

1- من باید حرکت بازار را پیش بینی کنم. باور بسیاری از ما آن است که اگر امکان پیش بینی آینده را داشته باشیم به راحتی می توانیم سودهای کلان بدست آوریم و مشکل ما عدم داشتن توانایی چنین مهارتی می باشد. اگر چنین ایده ای صحت داشت می بایست سرمایه گذاران بزرگ تاریخ همچون وارن بافت، کارل ایکان، پیتر لینچ و… نیز از چنین روش هایی پیروی می کردند و در سخنان و کتاب هایشان به استفاده از آن اشاره می کردند. اما هرچه شما در روش های سرمایه گذاری آنها بیشتر جستجو می کنید کمتر نشانی از توانایی پیش بینی نشانی می بینی می کنید. بسیاری از سرمایه گذاران موفق بر مبنای آشنایی با یک کسب و کار و توانایی تحلیل اقتصادی تصمیمی اتخاذ می کنند که برای آنها سود به همراه دارد و برخی اوقات نیز تحلیل های آنها اشتباه درآمده است و هیچگاه اساس تصمیم های آنان پیش بینی و پیش گویی نبوده است.

2- اگر من نمی توانم حرکت بعدی بازار را پیش بینی کنم، حتما فردی وجود دارد که می تواند این کار را انجام دهد. در ادامه اشتباه قبلی اگر افراد خود توانایی تحلیل اقتصادی نداشته و با مفاهیم سرمایه گذاری آشنا نیستند به دنبال کسی می گردند تا بر هرآنچه فرد مورد نظر اعلام کرد سرمایه گذاری نمایند. به طور مثال اگر فرد مورد نظر اعلام کرد در آینده قیمت سکه بالا می رود بدون وجود دلیلی در این خصوص سکه خرید می کنند یا اگر اعلام کرد قیمت ارز بالا خواهد رفت وارد این بازار خواهند شد. برای مدیریت سرمایه موفق مهم ترین اصل آن است که بتوانید تصمیمات سرمایه گذاری را خودتان و با تکیه بر توانایی ها و مهارت های خودتان بگیرید. البته مطالعه روزانه، پیگیری اخبار اقتصادی و استفاده از نظرات مشاورین اقتصادی حتما در این خصوص راهگشا است اما هیچ فردی نباید به جای شما تصمیمات سرمایه گذاری را اتخاذ کند.

3- برای کسب سودهای بزرگ باید ریسک های بزرگ را متقبل شد. یکی از ایده های دیگری که به شدت در رسانه ها تبلیغ می شود استقبال از ریسک کردن است. ریسک به معنی احتمال وقوع رویدادی ناخوشایند است. حال فرض کنید ما میخواهیم یک رستوران تاسیس کنیم و تا کنون هیچ تجربه ای در این خصوص نداشته ایم اما از دیگران شنیده ایم که رستوران داری شغل پر درآمدی است. اما آشنایی با قوانین و مجوز ها نداریم، مدیریت کسب و کار و بازاریابی را نمی شناسیم، نحوه مدیریت کارگرها را نمی دانیم، تحلیلی از سرمایه دقیقی که این کسب و کار احتیاج دارد، نداشته و…. به نظر شما چقدر احتمال موفقیت برایمان وجود دارد؟

حال فرد دیگری را در نظر بگیرید که 5 سال در یک رستوران کار کرده است، کمی سرمایه پس انداز کرده، سلیقه غذایی مردم یک منطقه را می شناسد و می داند مردم منطقه چقدر بابت غذا هزینه می کنند و دوستانی دار که می تواند از آنها دعوت به کار کند؟ حتما قبول دارید که شانس موفقیت فرد دوم به مراتب بیشتر است. پس اصل مهم در سرمایه گذاری اجتناب یا کاهش ریسک است نه استقبال از موقعیت های ناآشنا و پر ریسک.

2 نظر برای «سه اشتباه نابخشودنی در سرمایه گذاری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *