هنگامی که شما در حوزه ای سرمایه گذاری می کنید باید به روشنی بدانید که چه زمانی قصد خروج از آن سرمایه گذاری را دارید. فرض کنید در حوزه ارز دیجیتال خرید کرده اید یا سکه و یا سهامی را خرید نموده اید، اگر می خواهید مدیریت سرمایه ای مطلوب و بازدهی مناسبی کسب کنید باید زمان خروج شما از بازار به روشنی مشخص باشد.

یک مثال شاید در این زمینه این مطلب را روشن کند. فرض کنید شما 7 آذر 96 یک بیت کوین را به قیمت 10 دلار خرید کرده اید و در 28 آذر 96 قیمت بیت کوین به 19 هزار دلار رسیده اکنون چه باید کرد؟ اگر به روشنی و قبل از شروع سرمایه گذاری ندانید که با کسب چه سودی می خواهید بازار را ترک کنید متحمل ضرر خواهید شد. در همین مورد، قیمت بیت کوین 14 بهمن به 8 هزار دلار ریزش کرد و اگر فروش در زمان مناسب انجام نشده باشد، نه تنها سود سرمایه گذار را از بین خواهد برد بلکه سرمایه اولیه او را نیز کاهش می دهد.

برخی اوقات نیز باید برای خود باید حد ضرر تعیین کنیم. فرض کنیم اوایل سال 92 هستیم و به قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید خانه کردیم، اما همانطور که بسیاری از خوانندگان حتما به یاد دارند سال 92 قیمت مسکن نه تنها افزایش نیافت بلکه، با کاهش نیز مواجه شد، سرمایه گذار غیر حرفه ای ممکن است با خود بگوید که این کاهش موقتی است و مجدد قیمت ها بالا می رود، اما قیمت مسکن تا اواخر سال 95 افزایش نداشت و حتی قیمت واقعی مسکن با توجه به تورم کاهش یافت.

زمان خروج از دو جنبه قابل بررسی می باشد، اول آنکه ما سود مناسبی کسب کرده ایم، یا آنکه وارد ضرر شده ایم. در هر دو بخش باید معیار های ما شفاف باشد.

 

شاید به مقاله عوامل اثر گذار بر وضعیت بورس در سال 97 علاقه داشته باشید.

 

معیار های خروج از یک سرمایه گذاری:

  • سود پیش بینی شده را بدست آورده ایم: در این حالت بهتر از وسوسه سود بیشتر را کنار گذاشته و پس از تحقق سود مورد نظر دارایی خود را بفروش رسانیم.
  • حد ضرر ما فعال شده است: فرض کنیم سهامی را به قیمت 10 هزار تومان خریده ایم و حد ضرر را 9 هزار تومان تعیین کرده ایم. اگر قیمت سهم به این حد نزول کرد بدون هیچ تردیدی باید سهم بفروش رود. بعضی از اوقات با خود می گوییم سهم دوباره به قیمت 10 هزار تومان باز می گردد و همین ضرر ما را دو چندادن می کند. اما یک سرمایه گذار خبره همیشه به معیار های خود وفادار می ماند.
  • اتفاق پیش بینی نشده ای محاسبات ما را بر هم می زند: فرض کنید شما در یک شرکت تولیدی سرمایه گذاری کرده اید و امکان واردات کالای مشابه نیز به کشور وجود ندارد. اما ناگهان به دلیلی تعرفه واردات کالای مذکور کاهش و افراد زیادی اقدام به واردات آن کالا می کنند، طبیعی است در این شرایط سهام شرکت مذکور با افت مواجه شده و بهترین کار خروج از این سرمایه گذاری می باشد.
  • در محاسبات خود اشتباه کرده اید. فرض کنید شما نرخ تورم سالانه را 25 درصد برآورد کرده و تصور می کنید قیمت مسکن امسال 30 درصد رشد می کند. اما محاسبات شما اشتباه بوده و تحلیل نادرستی از اوضاع اقتصادی انجام داده و تورم تنها 12 درصد رشد نماید و قیمت مسکن نیز تنها 15 درصد رشد کند. اگر در این شرایط شما در بانک سپرده گذاری می کردید می توانستید 20 درصد سود کسب کرده و سرمایه خود را افزایش دهید.

2 نظر برای «معیارهای خروج از یک سرمایه گذاری را چگونه تشخیص دهیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *