بانک مرکزی مصوب کرده که فرمول محاسبه سود سپرده های کوتاه مدت تغییر کند و در این خصوص مهلت یک ماه ای به بانک ها داده است. این فرمول قرار است در بهمن ماه عملیاتی شود. بر اساس این تغییر سود سپرده های کوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار تغییر می کند. بانک مرکزی همچنین به شرکت های نرم افزاری بانک ها نیز اخطار داده تا این تغییرات را عملیاتی کنند و در صدد دور زدن قانون نباشند.

معنی این تغییر آن است که اگر شما در طول ما 100 میلیون در حساب خود پول داشته باشید و روز بیست و نهم، 90 میلیون از حساب خود برداشت کنید، تنها به 10 میلیون باقی مانده حساب شما سود تعلق می گیرد، اما قبل از این سود به صورت روز شمار بود و سود به حداقل مانده در روز تعلق می گرفت، یعنی اگر موجودی حساب شما در 29  روز ماه، 100 میلیون و در روز آخر 10 میلیون بود، سود شما حاصل جمع سود 29 روز با مانده 100 میلیون و یک روز با مانده 10 میلیون می باشد.

طبیعی است که افرادی که قبل از این پول زیادی در حساب کوتاه مدت خود داشتند یا باید پول خود را در حساب های بلند مدت سرمایه گذاری نمایند یا روی به سایر بازارها بیاورند.

این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی داشته است. برخی آن را اقدامی کوتاه مدت دانسته و برخی معتقدند این اقدام باید با اصلاح نظام بانکی همراه شود در غیر اینصورت تغییر زیادی در افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش تورم نخواهد داشت.

 

اگر فرزند دارید، مقاله نقش پس انداز در موفقیت مالی کودکان را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *