سایت  Bankrate تحقیقی انجام داده است، که براساس آن از هر 4 آمریکایی 1 نفر  هیچ پس اندازی ندارد. احتمالا وضع بقیه هم چندان مناسب نیست. در کشور خودمان تحقیق مشابه ای را ندیده ام اما گمان می کنم ما هم چندان وضعیت بهتری نداریم. البته میزان درآمد برخی از هم وطنان نیز امکان پس انداز را سخت و دشوار ساخته است. اما یکی دیگر از دلایل عدم شکل گیری  عادت به پس انداز، نبود آموزش در کودکی است.

لطفا اگر فرزند دارید از همین امروز هنگام دادن پول توجیبی از او بخواهید بخشی از پول خود را پس انداز کند و به این منظور به او سه پاکت یا سه قلک بدهید. یک پاکت برای مخارج، یک پاکت برای امور خیر و یک پاکت برای پس انداز. ترکیب این تقسیم می تواند بسته به نظر شما متفاوت باشد. بین 5-10 درصد می تواند صرف امور خیر شده، 70 درصد خرج شود و بقیه پول پس انداز گردد.

هدف از پس انداز کودک این نیست که او برای خرید خانه در بزرگسالی یا هزینه های ازدواج، از هم اکنون پس انداز کند. بلکه هدف آن است که از کودکی، پس انداز کردن در او نهادینه شود. کودک می تواند برای خرید یک اسباب بازی یا یک وسیله ورزشی یک ماه پس انداز کند و بعد با پول خود آن را خریداری کند.

با اینکار اولا کودک با مفهوم پس انداز آشنا می شود و همچنین متوجه می شود که در دنیا محدودیت مالی وجود دارد ( این محدودیت طبعا برای هر فرد متفاوت است) و برای رسیدن به اهداف خود باید برنامه ریزی و پس انداز کند. هر چه فرزند ما بزرگ تر می شود می تواند برای مدت و مبلغ طولانی تر پس انداز نماید.

تحقیقات نشان می دهد عادات مالی فرزندان بین 5 تا 7 سالگی شکل می گیرد. اما توصیه می کنم شما برای موفقیت مالی کودک عزیزتان از 3 یا 4 سالگی آموزش امور مالی را با زبان ساده به او آغاز کنید.

آموزش امور مالی اتفاقی نیست که با یک یکبار گفتن به نتیجه برسد، بلکه فرآیندی همیشگی و مستمر است و بالاترین کلاس آموزشی رفتار والدین می باشد.

بسیاری را همه ما می شناسیم که در بزرگسالی به راحتی پول و درآمد خود را خرج می کنند و ماه به نیمه نرسیده پولی برایشان باقی نمی ماند. بسیاری را می شناسیم که به علت عدم مدیریت مالی مناسب حتی پس از سالها کار کردن، از یک برنامه ریزی مالی ساده برای آینده خود نیز ناتوان هستند. ریشه بسیاری از این نابسامانی های مالی به کودکی و الگو گیری از والدینمان بر می گردد. رفتار دهها برابر، موثرتر از گفتار است و اگر والدین اهل پس انداز باشند کودکان از آنها یاد می گیرند.

لطفا پس از خواندن این مقاله آموزش امور مالی به کودکان خود را آغاز کنید و سعی کنید الگوی خوبی برای آنها باشید. ما نیز سعی می کنیم با مقالات آموزشی در این زمینه شما را یاری کنیم.

 

آموزش تنها راه برای تضمین کردن بچه های هوشمندي است كه در آينده به بزرگسالی موفق تبدیل خواهند شد. به این منظور من یک دوره آموزشی رایگان تصویری آماده کرده ام که می تواند در زمینه آموزش مفاهیم مالی و هوش مالی به فرزندانتان به شما کمک کند، به این منظور می توانید، اینجا را کلیک کنید.

 

 

هوش مالی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *