سوال: تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه براي بسیاری از والدین صحبت كردن درباره پول با فرزندانشان سخت است. واقعا چرا آنها اینطور فکر می کنند؟

پاسخ: این نتیجه تعجب ندارد، چراكه واقعا صحبت كردن درباره پول سخت است. حتي بزرگسالان  نيز نمي توانند به طور طبیعی با یکدیگر در باره اين موضوع صحبت كنند. پس چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم والدین دانش و یا مهارت های لازم برای گفتگو با فرزندانشان را داشته باشند تا مفاهيم پولي را به فرزندانشان منتقل کنند.

شما همیشه می توانید بگویيد که زمان حال کمی متفاوت است و وقتي جوانتر بوديم فرصت های کمتری برای مدیریت پول خود در اختيار داشتيم. یکی از بيشترين مكالماتي كه بين فرزندان و والدین انجام ميگيرد، جمله تكراري، الان نسبت به زمان ما همه چيز تغيير كرده مي باشد. دوران کودکی آنها بسيار متفاوت تر از آن چیزی است که ما تجربه کرده ایم و يا به یاد می آوریم. ما در زمان هایی زندگی می کنیم که در آن کودکان فرصتی بسیار بیشتری به دست می آورند و در معرض بسیاری از اطلاعات و رخداد ها هستند.

 

سوال: بنابراین والدین نیاز به کمک دارند. چه توصیه و كمكي ميتوان به آنها كرد؟

پاسخ: از كمترين سن ممكن شروع كنيد! این نخستین توصیه من است. هرگزنگوييد الان خیلی زود است که به فرزندتان پول را نشان دهيد. اجازه دهيد آنها پولشان را اداره و استفاده كنند، البته با حمایت و نظارت شما. من همیشه سعی می کنم به پدر و مادرها نمونه مثال هايي از زندگی واقعی، مانند یادگیری مسواک زدن و یا دوچرخه سواری را يا آوري كنم. شما در ابتدا به آنها کمک کنید و سپس به تنهايي این کار را انجام می دهند. اگر این منطق را در زمينه پول نيز اعمال کردید، پس یک نقطه شروع خوبی براي كارتان داريد.

سوال: والدین مي گويند، بچه های من به هیچوجه به من گوش نمی دهند. وقتي آنها به هيچ كدام از حرف هاي من گوش نمی دهند، پس چطور انتظار داشته باشم در زمينه پول حرف هاي من را قبول كنند؟

پاسخ: تحقیقات نشان می دهد، که در واقعيت این طور نیست. تقریبا به ازاي هر ده نفر از بچه هاي سنين 15-17 ساله می گویند که، اگر آنها بخواهند با کسی درباره پول صحبت کنند، پدر و مادرشان اولين كساني هستند که به آنها مراجعه خواهند كرد. این نتيجه نشان ميدهد که والدین باید ایمان بيشتري به خودشان داشته باشند. اگر شما درباره پول با خانوادتان صحبت كنيد و بسياري از مهارت ها را در خانواده عملي تمرين كنيد آنها به صورت بخشي از زندگي شما و نهايتا عادت شوند، زماني كه بچه ها بزرگتر خواهند شد، رفتار آنها نسبت به پول و عملكردشان علي الخصوص مسئوليت پذيري آنها مطمئنا شما را شگفت زده خواهد كرد.

شما نیاز داريد براي درك موقعيت ها و انتخاب هاي درست، تجربه  كسب كنيد تا نهايتا مسئوليت انتخاب هاي خود را بپذيريد. اگر ما به آینده اي كه براي افرادي كه بي تجربه بودند و الان با كلي بدهكاري روبرو هستند نگاه كنيم اين موضوع مهم را راحت تردرك ميكنيم.

بار و مسئولیت اين موضوع كه ميخواهم فرزندان ما اشتباهات مارا تكرار نكند و آينده مالي خوبي داشته باشند بسيار سنگين است. بنابراین اگر یک چیز وجود داشته باشد که بخواهم به عنوان عضوي از یک خانواده از آموزش دهم، مهارت گزينش بهترين انتخاب هاست. چرا كه انتخابي كه شما درباره پولتان انجام ميدهيد بسيار مهم و تاثير گذار خواهد بود .

 

سوال: فرض کنیم شما يك فرزند هفت ساله داشته باشید، آنها چه نوع انتخاب هایی دارند که ما می توانیم به آنها مسئولیت پذيري انتخاب هايشان را بياموزيم؟

من فکر می کنم پدر و مادر فرزندان خود را به خوبی می شناسند و این نكته باعث مي شود آنها درك كاملي از  آنچه واقعا براي خانواده مفيد است را داشته باشند و به بيان ديگر مي توان گفت اگر فرزندان به حرف هاي پدر و مادر خود گوش دهند نگراني كمتري از نتيجه كار خواهيم داشت  نسبت به زماني كه شخص ديگري بخواهد فرزندان را راهنمايي كند.

با هم يك مثال ساده را در زندگي روزمره بررسي كنيم. فرض كنيد شما به همراه خانواده به مغازه ها یا سوپرمارکت ميرويد تا براي شام خريد كنيد. پس شروع به نگاه كردن به قیمت ها ميكنيد و حتي برای مقایسه قيمت ها وقت بگذاريد و فكر كنيد كه چه چيزي را بخرم بهتر است؟ اين مصداق يك اموزش بسيار خوب و واقعي در حضور فرزندان است. در غیر این صورت بچه ها فقط فکر می کنند که سوپرمارکت ها جايي هستند كه  است که شما در آن راه می روید بدون درگیر شدن با آنچه اتفاق می افتد و بررسي قيمت ها فقط بايد اقلام مورد نيازتان را خريد كنيد.

دقیقا این نوع رفتار است که از تبديل شدن شما به بانك متحرك براي فرزندانتان جلوگيري ميكند. هيچ پدر و مادري نميخواهد كه فرزندش آنها را بانك متحرك تصور كنند و تا هر وقت نياز داشتند به آنها مراجعه كنند. خب پس اگر ما با چند تمرين و مثال عملي و ساده در زندگي واقعي بتوانيم مفاهيم مالي را به فرزندانمان بياموزيم! چرا از آن غافل شويم؟ چون در غير اين صورت نگراني هاي ما در باره آينده مالي فرزندانمان با بزرگتر شدن آن ها بيشتر و بيشتر ميشود و اين نگراني را ناخودآگاه به آنها انتقال خواهيم داد و نتيجه چيزي جز اعتماد به نفس  مالي پايين براي فرزندانمان نخواهد بود.

سوال: آيا با اين شرايط  ميتوان گفت كه براي پدر مادر فرزندان 17-18 ساله خيلي دير است تا بتوان الگو هاي مناسب آموزشي را در آن ها نهادينه كرد؟

پاسخ: خير براي شروع آموزش هرگز دیر نیست.  هرچند حالت ایده آل آن است كه از همان سنين پايين شروع كنيد، اما بايد بدانيد در هر زماني مشاوره و راهكار هاي مقتضي با سن كودكان وجود دارد.

 

آموزش تنها راه برای تضمین کردن بچه های هوشمندي است كه در آينده به بزرگسالی موفق تبدیل خواهند شد. به این منظور من یک دوره آموزشی رایگان تصویری آماده کرده ام که می تواند در زمینه آموزش مفاهیم مالی و هوش مالی به فرزندانتان به شما کمک کند، به این منظور می توانید، اینجا را کلیک کنید.

 

 

هوش مالی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *