در اقتصاد معادله ای وجود دارد به نام معادله مقداری پول که عبارت است از mv=py

که m برابر با حجم پول، v سرعت گردش پول، p سطح عمومی قیمت ها و y میزان تولید کالا و خدمات است.

قصد ندارم در این نوشته خیلی به مباحث ریاضی بپردازم، زیرا احتمالا برای خوانندگان جذابیت زیادی ندارد. اما تلاش می کنم با توضیحاتی، کاربردهای این معادله را بیان نمایم.

با فرض ثابت بودن میزان تولید و سرعت گردش پول، اگر حجم نقدینگی افزایش پیدا کند، قیمت ها نیز افزایش پیدا می کنند. اجازه بدهید با یک مثال ساده این موضوع را روشن کنیم. فرض کنید در اقتصادی کل نقدینگی 2000 واحد پولی و کل کالا های موجود 2 موبایل باشد. پس طبیعی است که هر موبایل به قیمت 1000 واحد به فروش می رسد. حال اگر حجم نقدینگی به 4000 واحد پولی برسد، طبیعی است اگر تعداد کالاها افزایش نداشته باشد و ثابت بماند با وجود 4000 واحد پولی و 2 موبایل، قیمت هر موبایل به 2000 واحد افزایش خواهد یافت. یعنی افزایش نقدینگی اگر همراه با افزایش تولید کالا و خدمات نباشد، به افزایش قیمت ها منجر می شود. فکر می کنم این مثال نشان دهد که چرا افزایش نقدینگی معمولا با خود تورم را به همراه می آورد. حال اگر نقدینگی 2 برابر می شد، تعداد کالاها و خدمات نیز دو برابر می شد، مثلا تعداد موبایل موجود به 4 عدد افزایش می یافت، قیمت تغییری نمی کرد. این مثال البته بسیار ساده بحث افزایش نقدینگی و تورم را توضیح می دهد. حالا اگر اجازه دهید یک مثال واقعی را بررسی کنیم، در سال 92 حجم نقدینگی جامعه، حدود 500 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال 97 به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است. پس طبیعی است با این حجم افزایش نقدینگی ما با تورم بالا در سال 97 و احتمالا 98 روبرو باشیم.

البته کنترل نقدینگی راه حل های دشوار، اما گریز ناپذیری دارد که در کارگاه اقتصاد به زبان ساده در این خصوص و بسیاری دیگر از مفاهیم اقتصادی بدور از پیچیدگی و کاملا کاربردی صحبت می کنم. شما می توانیم با شرکت درکارگاه یا تهیه فیلم آن از اینجا دانش مالی خود را متحول کرده و همچون یک فرد حرفه ای تحولات اقتصادی را رصد نموده و  آنها را تفسیر کنید. دانش اقتصادی مناسب سبب می شود تا بتوانید علاوه برسرمایه گذاری های موفق، برای آینده مالی خود بهتر برنامه ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *