1- تحلیل بنیادی یعنی مطالعه صورت های مالی و خرید سهام: در چندین سالی که در بازار سرمایه فعالیت می کنم افراد متعددی را دیده ام که گمان کرده اند تحلیل بنیادی یعنی توانایی خواندن صورت های مالی و خرید سهام بر آن اساس. این تصور اگرچه اشتباه نیست اما اگر تحلیل بنیادی را محدود به این عامل بدانیم به شدت اشتباه کرده ایم.

تحلیل بنیادی حرفه ای یعنی توانایی پیش بینی از آینده قیمتی سهم و عملکرد یک شرکت. بنا به تجربه دریافته ام بیشتر اوقات وقتی یک شرکت صورت مالی خود را منتشر می کند حتی اگر گزارش خوبی را ارائه کرده باشد ممکن است که قیمت سهم رشد چندانی نکند یا حتی با افت قیمت مواجه شود.

دلیل این پارادوکس چیست؟ در حقیقت افرادی که توانایی تحلیلی خوبی دارند بر اساس گزارشات ماهانه و پیش بینی از بازارهای جهانی و اقتصاد کشور، می توانند تحلیلی معقول از آینده شرکت داشته باشند و سهم را قبل از ارائه گزارش 6 یا 12 ماهه شرکت خرید و پس از افزایش قیمت و ارسال گزارش شرکت آن را می فروشند. در حقیقت بازی اصلی افزایش قیمت سهم بسیاری از اوقات پیش از ارائه صورت های مالی در کدال آغاز شده و پس از آن مراحل پایانی خود را می گذراند.

 

2- تحلیل بنیادی یعنی P/E=5: تحلیل بنیادی به زبان ساده یعنی ابتدا ما سود شرکت را حساب کرده و با این سود بگویم شرکت چه ارزشی دارد. روش های مختلفی برای ارزش گذاری سهام وجود دارد و یکی از این راهها استفاده از روش P/E می باشد. اما تصور اشتباهی که توسط برخی مدرسان تحلیل بنیادی طرح می گردد آن است که سود شرکت را حساب کرده و در P/E=5 ضرب کنیم تا ارزش شرکت بدست آید. روش P/E یکی از روش های پرکابرد در ایران و دنیا است اما اینکه برای همه شرکت ها و گروهها از عدد 5 استفاده شود حرف اشتباه و نادرستی است که جدا باید از ان اجتناب کرد. در دوره تحلیل بنیادی من به تفصیل در این خصوص صحبت کرده ام که دوستان می توانند از اینجا آن را تهیه فرمایند.

 

3- وقتی تغییرات قیمتی در هم اتفاق می افتد تحلیل گران بنیادی به دنبال علت آن می گردند و در نتیجه نمی توانند سود مناسب را کسب کنند:

همان طور که در بند اول گفتم تحلیل گر بنیادی حرفه ای فردی است که از ابتدای سال تحلیلی هر چند همراه با اندکی خطا از آینده وضعیت شرکت دارد و با انتشار گزارشات ماهانه یا صورت های مالی فصلی و سالانه تحلیل های خود را بروز می کند. به شخصه به عنوان فردی که تعصبی روی تحلیل بنیادی و تکنیکال نداشته و در هر دو زمینه تدریس می کنم، معتقدم از هر دو روش برای موفقیت در بورس باید استفاده کرد و تحلیل بنیادی نیز می تواند دورنمای شرکت را برای ما روشن سازد.

اگر همراهان گرامی سایت مدیریت سرمایه تمایل داشتند تحلیل بنیادی را به روشی حرفه ای و با زبانی ساده فرا گیرند می توانند از اینجا این محصول ارزشمند را تهیه فرمایند.

3 نظر برای «پیش فرض های اشتباه در خصوص تحلیل بنیادی»

  • فریدون می‌گوید:

    تحلیل بنیادی همجنان که از اسمش هم بر می اید بنیان های سهم را تحلیل می کند و باید احاطه کامل به شرکت های مشابه ( مثلا ارتباط مس با هنر با مس شیلی ) را داشته باشد که شما در این مورد اشاره ای نداشتید و………

    • علی کمیجانی می‌گوید:

      بله درسته. من در این مقاله سعی کردم به چند مورد مهم اشاره کنم و طبیعی است موارد دیگری هم باشد. عنوان مقاله نیز پیش فرض های اشتباه است یعنی چه فکر اشتباهی افراد در خصوص تحلیل بنیادی داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *