افرادی که به تازگی سرمایه گذاری در بازار بورس را شروع کرده اند ممکن است تحت تاثیر سودهای بالای بورس باشند و گمان کنند این رویه ای ثابت در همه زمانها است. این افراد ممکن است فکر کنند نهایتا 5 یا 10 درصد ضرر ممکن است رخ دهد که با کمی صبر و افزایشی شدن بازار، آن ضرر نیز جبران می شود و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

افرادی که سابقه کمی در بازار سرمایه دارند، ممکن است سرمایه گذاری در این بازار را با سرمایه گذاری در سایر بازارها همچون خودرو و مسکن مشابه، بپندارند.

هنگامی که ما در مسکن سرمایه گذاری می کنیم یا قیمت ها رو به افزایش است یا بازار در رکود است. کمتر پیش می آید که قیمت در بازار مسکن کاهش یابد. در دوران رکود هم عموما قیمت ها ثابت است. برای توضیح بیشتر لازم است دو مفهوم را با هم بررسی کنیم. قیمت های اسمی و قیمت های واقعی.

قیمت اسمی در زبان ساده قیمتی است که در بازار مبادله می شود، اما قیمت واقعی تفاضل قیمت اسمی از تورم عمومی است. فرض کنید تورم عمومی 20 درصد باشد و قیمت یک کالا 10 درصد رشد کند. در نتیجه قیمت اسمی 10 درصد رشد کرده است، اما از تفاضل تورم و رشد قیمت به این نتیجه می رسیم که قیمت واقعی این کالا در حقیقت 10 درصد کاهش یافته است.

حال که با مفهوم قیمت واقعی و اسمی آشنا شدیم می توانیم بحث خود درباره بازار مسکن را ادامه دهیم. در زمان هایی که بازار مسکن در رکود است، ممکن است قیمت اسمی مسکن ثابت باشد اما به دلیل آنکه معمولا در شرایط تورم دو رقمی هستیم، قیمت واقعی مسکن، در دوران رکود افت می کند. پس ما به عنوان سرمایه گذار در دیگر بازارها ممکن است تجربه جدی کاهش قیمت را نداشته باشیم، اما در بازار سرمایه شرایط تفاوت می کند و کاملا ممکن است در یک بازه زمانی قیمت سهم نصف، یا کمتر شود.

سعی کنید در  یک سال اولی که در این بازار هستید از 50 سهم برتر سهم مورد نظر خود را انتخاب کنید، سهمی را نخرید که سال گذشته زیان بالایی داشته است و به دنبال سودهای نجومی نباشید. افراد حرفه ای می دانند که همیشه فرصت برای کسب سود و سرمایه گذاری موفق وجود دارد و نباید بابت از دست رفتن یک فرصت، غمگین شوند یا اجازه دهند هیجان بر آنها غلبه کرده و برای جبران سود از دست رفته سرمایه خود را به خطر اندازند.

پیشنهاد می کنم در 6 تا 8 ماه اولی که در این بازار وارد شده اید هدف خود را حفظ سرمایه قرار دهید و کسب سود در الویت دوم شما باشد. به زودی و با کسب تجربه، فرصت کسب سودهای مناسب نیز فرا می رسد، مهم آن است که یک فرد تازه کار اعتماد به نفس و سرمایه خود را در ماههای اول حفظ کند.

بسیاری از افراد که از بازار سرمایه گریزان می شوند و دیگران را نیز از ورود به این بازار بر حذر می دارند، تجارب تلخی در روزهای نخست ورود به این بازار داشته اند. این امر سبب شده که جسارت و اعتماد به نفس ورود به این بازار را از دست داده و حتی در زمان رونق بازار، فرصت سرمایه گذاری در این بازار را از دست بدهند.

جهت مدیریت سرمایه خود، هیچگاه بیش از 20 درصد سرمایه خود را در یک سهم وارد نکنید. بر وسوسه کسب سودهای بالا غلبه نمایید و سعی نکنید با یک خرید یک سهم به ثروت برسید. بازار سرمایه، طبق میل من و شما حرکت نمی کند و این ما هستیم که باید، تصمیم های خود را با جهت حرکت بازار هماهنگ کنیم. ممکن است امروز سهمی رشد خیره کننده داشته باشد و فردا روندی معکوس به خود بگیرد. اگر سرمایه ما در یک سهم متمرکز شود، همانقدر که ممکن است، سود بالایی بدست آوریم، ممکن است ضررهای بالایی را نیز تجربه کنیم. برای عنوان کسانی که تجربه کمی دارند، بقا در این بازار بیش و پیش از هر چیزی مهم است. پس تلاش کنید، قبل از هرچیز ماندگاری خود را با حفظ سرمایه در این بازار تضمین کنید.

نکته آخر، نمی خواهم منکر شایعات و تاثیر آنها بر بازار شوم یا بگویم رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه وجود ندارد، اما در یک سال اول حضور در این بازار سعی کنید خود را از این اخبار و شایعات دور کنید، سعی کنید سرمایه گذاری در این بازار را اصولی فرا بگیرید، پس از افزایش توانایی در این بازار آنگاه شایعات و اخبار را می توانید به راحتی تحلیل کنید و اخبار دروغین و شایعات را از اخبار حقیقی تشخیص دهید.

 

اگر به موضوعات سرمایه گذاری علاقه دارید مقاله تفاوت بازار پول و سرمایه را از دست ندهید.

 

 

یک نظر برای «توصیه هایی برای تازه واردان به بورس»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *