با مدیریت سرمایه همراه باشید تا با یک فرصت کسب سود مطمئن، آشنا شوید. در چند سال اخیر دولت، جهت پرداخت بدهی خود به پیمانکاران اوراق اخزا را طراحی نموده است. اوراق اخزا مخفف، اوراق خزانه جمهوری اسلامی می باشد. دلیل آنکه چنین اوراقی طراحی شد، عدم امکان دولت در تسویه بدهی خود به پیمانکاران، می باشد.

قیمت اسمی هر ورق 100 هزار تومان می باشد. یعنی اگر پیمانکاری از دولت 100 میلیون تومان طلب داشته باشد، دولت به  او 1000 ورق با سر رسید مشخصی اعطا می کند. سررسید این اوراق می تواند 6 ماهه، یکساله و یا بیشتر از آن باشد. این اوراق با قیمتی کمتر از قیمت اسمی خود، مثلا فرض کنید به قیمت 80 هزار تومان در فرابورس ارائه می شوند.

این اوراق با تضمین کامل دولت همراه هستند و می توان گفت از سرمایه گذاری در بسیاری از بانک ها نیز امن تر و مطمئن تر می باشند. لذا برای کسانی که تمایل چندانی به ریسک ندارند، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد.

این اوراق در فرابورس ارائه شده و شما با داشتن کد بورسی و از طریق کارگزار خود می توانید، این اوراق را خرید و فروش نمایید. اخذ کد بورسی نیز فرآیند ساده ای دارد و در کمتر از یک هفته می توانید کد بورسی دریافت کنید که در آینده در یک مقاله مستقل در آن خصوص صحبت خواهم نمود.

برای روشن تر شدن موضوع ذکر یک مثال می تواند راهنمای خوبی باشد. فرض کنید اوراقی با سر رسید یک سال و به قیمت 75 تومان، ارائه می گردد، باتوجه به اینکه قیمت اسمی اوراق 100 تومان می باشد، شما با ارائه این اوراق در زمان سررسید، این مبلغ را از سوی دولت دریافت خواهید نمود. در نتیجه شما در یکسال 33% سود به دست آورده اید.

این پول به حسابی که به کارگزار خود معرفی نموده اید واریز می گردد. وقتی بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در بانک هستند و معیار آنها سرمایه گذاری در بانک هایی هست که فقط یک یا دو درصد سود بیشتر می دهند، این گزینه به شما برخی اوقات امکان می دهد که حتی 10 درصد سود بیشتر کسب کنید. مزیت دیگری که این اوراق دارد، بدون ریسک بودن آنها است زیرا ضمانت دولت را به همراه دارد، برخلاف برخی بانک ها که نمی توان با اطمینان کامل در آنها سرمایه گذاری نمود.

 

اگر به موضوعات سرمایه گذاری علاقه دارید مقاله توصیه هایی برای تازه واردان به بورس را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *