در این مقاله به آموزش مدیریت پول به نوجوانان می پردازیم. در بخش قبلی به نکات آموزشی کودکان و بچه های پیش از دبستان پرداخته ایم که می توانید آن را از اینجا بخوانید.

 

آموزش مدیریت پول به نوجوانان

1.آموزش قناعت و رضايت و لذت بردن از چيزي كه دارند

مطمئنا نوجوان شما مقدار قابل توجهي از زمانشان را در گشت و گذار در صفحه ها و شبكه هاي اجتماعي ميگذرانند. در هر ثانيه­اي كه آنها آنلاين هستند، در حال تماشاي شاهزادگاني در بين دوستان و اقوام و حتي قريبه ها هستند. این سریعترین راه برای به دام انداختن  و مقایسه كردن است. شما ممکن است چیزهایی مثل:

“پدر، پدر و مادر پيمان برايش یک ماشین جدید خریداری کردند!  من چگونه باید با این ماشین قدیمی را رانندگی کنم؟ ”

“مامان، این دختر براي جشن 16 سالگيش 2 میلیون تومان هزينه كرد.. من هم دوست دارم همین اندازه خرج كنم! ”

رضايت و خرسندي بايد قلبا ايجاد شود. اجازه بدهيد توجوان شما درك كند كه ماشین قدیمی شان می تواند آنها را از نقطه آ به ب ببرد و يا اينكه شما ميتوانيد بدون اينكه هزينه قابل توجهي بكنيد و از پس­ اندازتان استفاده كنيد، يك جشن تولد خاطر انگيز براي فرزندتان بگيريد.

2. مسئولیت یک حساب بانکی را به انها بدهيد.

در زمانی که فرزند شما یک نوجوان است، اگر بتوانید برخی از موارد بالا را در طول مسیر رشدش به او آموزش دهيد، باید بتوانید براي آنها یک حساب بانکی ساده تنظیم کنید. این کار مدیریت پول را به سطح بعدی منتقل می کند و (امیدوارم) آنها را برای مدیریت یک حساب کاربری بسیار سنگين تر و بزرگتر در زمان بزرگسالي آماده کند.

3. پس انداز كردن پول براي دانشگاه

از همين الان كه فرزند شما نوجوان است به او بياموزيد تا براي زمان دانشجويي اش پول پس انداز كند.آيا برنامه اي براي كار در تابستان دارند؟ خيلي عالي است. پس راهنماييش كنيد تا قسمتي از آن راخرج و الباقي پولش را ذخيره كند. اينگونه آنها فكر مي­كنند بخشي از بازي هستند چون مي توانند قسمتي از هزينه هاي تحصيلشان را بپردازند.

4. آنها را برای جلوگیری از گرفتن وام دانشجویی آموزش دهید.

قبل از اینکه نوجوان شما در دانشگاه به تحصیل بپردازد، شما باید بنشینید و با او صحبت کنید، كه “چگونه هزينه ها را پرداخت خواهیم کرد”. اجازه دهید که نوجوان شما بداند که وام های دانشجویی گزینه مناسبي برای تأمین بودجه آنها نیست. در باره همه راه­هاي تامين هزينه ها با او صحبت کنید، مانند رفتن به یک دانشگاه دولتی، کار کردن در مدرسه در حالی که در حاليكه مشغول به تحصیل هستند. اين آمادگي گامي بزرگ براي ادامه دانشگاه و حتي زندگي او مي باشد.

 

5. خطرات کارت های اعتباری را به آنها آموزش می دهند.

اگر در خارج از کشور زندگی می کنید، به محض اینكه فرزند شما 18 ساله مي شود، با پیشنهاد­های كارت اعتباری شكار می­شوند، مخصوصا وقتی كه آنها در دانشگاه هستند. اگر شما به آنها آموزش نداده­ايدكه چرا بدهي كارت اعتباري زيان بار است، آنها قربانی کارت اعتباری خواهند شد. به یاد داشته باشید، بهترين زمان براي آموزش اين اصول به خود شما بستگي دارد.

6. به انها آموزش دهيد تا درآمد خود را بودجه بندي كنند.

از آنجا که نوجوان شما از دستگاه تلفن همراه خود جدا نمي­شود، به آنها يك اپليكشن ساده بوجه بندي مثل Every Dollar معرفي كنيد. اکنون وقت آن رسیده که نوجوان خود را به بودجه بندي درآمدش عادت دهيد – مهم نیست که چقدر کوچک است. آنها باید اهمیت ساخت یک برنامه برای پول خود را یاد بگیرند در حالی که هنوز زیر سقف شما هستند.

7. به آنها را به سحر و جادوی سود مرکب را معرفی کنید.

ما می دانیم که چه فکر می­کنید! شما به سختی می توانید نوجوان خود را به مسواک زدن، شانه كردن مو خود عادت دهيد چه برسد به عادت خرج نكردن و سرمايه گذاري كردن و صبر داشتن براي دستيابي به سود بيشتر در آينده!  هرچه زودتر نوجوان شما شروع به سرمایه گذاری کند، بهتر است. سود مركب یک چیز جادویی است!  كتاب اثر مركب را در سن نوجوانی به آن­ها معرفی کنید، و آنها را شروع به آماده شدن برای آینده كنيد

8. به آنها کمک کنید تا ياد بگيرند چگونه پول بدست بياورند.

فرزند شما تعطیلات زيادي پيش رو دارد مثل: تعطیلات تابستانی، تعطیلات زمستانی، تعطیلات بهار و….. اگر نوجوان شما کمی پول می خواهد ، به آنها کمک کنید تا شغلی پیدا کنند. بهترين حالت اين است كه آنها را به کارآفرین تبدیل کنید! این روزها، برای كارآفرين شدن آسان تر از همیشه است تا کسب و کار خود را شروع کند و سود خود را به دست آورد.

 

آموزش تنها راه برای تضمین کردن بچه های هوشمندي است كه در آينده به بزرگسالی موفق تبدیل خواهند شد. به این منظور من یک دوره آموزشی رایگان تصویری آماده کرده ام که می تواند در زمینه آموزش مفاهیم مالی و هوش مالی به فرزندانتان به شما کمک کند، به این منظور می توانید، اینجا را کلیک کنید.

 

 

هوش مالی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *