مدیریت سرمایه موفق هنگامی صورت می پذیرد که طرح سرمایه گذاری شما متناسب با میزان درآمد، سطح ریسک پذیری و سن شما باشد. در این مقاله طرح های مختلف مدیریت داریی و سرمایه را بررسی می کنیم.

 

درآمد بالا، سن پایین و ریسک پذیری بالا

اگر چنین شرایطی دارید حق انتخاب بالایی برای انتخاب نحوه سرمایه گذاری دارید. اگر سن شما کمتر از 30 سال باشد، در بخشی از عمرتان قرار دارید که می توانید ریسک کنید و زمان کافی برای جبران اشتباهات شما وجود دارد. در این زمان شما می توانید با بازارهای مختلف چون بورس، طلا، ارز دیجیتال، مسکن و… آشنا شوید، در دوره های آموزشی سرمایه گذاری شرکت کنید و مهارت و دانش سرمایه گذاری خود را ارتقا دهید. درآمد بالا نیز به شما کمک می کند که اشتباهات خود را به راحتی جبران کنید. نقطه ضعف این وضعیت آن است که برخی افراد بدون تحلیل اقتصادی مناسب و ریسک های غیر منطقی سرمایه خود را از دست دهند و به امید آنکه هنوز جوان هستند و درآمد خوبی دارند به جای سرمایه گذاری سودآور ضررهای هنگفت مرتکب شوند.

برای آشنایی با اشتباهات سرمایه گذاری این مقاله را از دست ندهید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که این دسته از افراد انجام می دهند، عدم کنترل هزینه های زندگی است. خرید لباس های گران، سفرهای خارجی لوکس، خرید گران ترین ماشین های وارداتی و… بخش بزرگی از درآمدشان را به خود اختصاص می دهد و جایی برای سرمایه گذاری باقی نمی ماند.

برای مدیریت سرمایه موفق باید، توانایی پس انداز و مهارت بکارگیری دارایی و ثروت خود در فرصت های بهینه را، از همان سنین جوانی فراگیرید.

 

درآمد متوسط یا پایین ، سن پایین و ریسک پذیری متوسط

اگر جزو این دسته از افراد هستید، شانس بالایی دارید که بتوانید در بلند مدت به ثروتی که شایسته آن هستید دست یابید به شرط آنکه از همان زمانی که درآمد کسب کردید، پس انداز را هم شروع کنید. برخی از افراد به دلیل آنکه درآمد متوسط یا کمی دارند، کل درآمد خود را خرج کرده و با خود می گویند در آینده که درآمدمان افزایش پیدا کرد، پس انداز می کنیم، غافل از آنکه هزینه ها، به سرعت بعد از افزایش درآمدها، بالا می روند. به طور مثال اگر شما 2 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشید و درآمدتان به 3 میلیون تومان افزایش پیدا کند، غیر مستقیم و ناخودآگاه هزینه های شما نیز افزایش می یابد. به طور مثال رستوران های گران تری می روید، بیشتر سفر می کنید و…

از این رو اگر در این وضعیت هستیم، مهمترین تصمیم مالی زندگی ما آن است که سرمایه گذاری و پس انداز را باید از همین امروز شروع کنیم.

حالت دیگری نیز امکان وقوع دارد و افراد به دلیل ناامیدی کل درآمد خود را خرج می کنند، آنها امیدی به آینده و افزایش درآمد خود نداشته و با خود می گویند با این درآمد من که پس انداز معنی ندارد!

بهترین پیشنهاد به این افراد آن است که حتما تخصص کاری خود را افزایش دهند و در دوره های آموزشی توسعه کسب و کار شرکت کنند تا ابتدا بتوانند درآمد خود را افزایش دهند.

برای این افراد نیز مهمترین تصمیم آن است که، از همین امروز، پس انداز را شروع کنند. این پس انداز حتی می تواند 2 درصد درآمد شان باشد.

برای هر فردی با هر سطح حتما امکان پس انداز 2 درصد درآمد، وجود دارد. مهم تر از مبلغ پس انداز، عادت به پس انداز است که باید در تک تک ما شکل بگیرد و آنگاه حتما انگیزه بیشتری برای افزایش درآمد و افزایش پس انداز خواهیم داشت.

 

میان سالی و در آستانه بازنشستگی و ریسک پذیری متوسط

در این حال توصیه می شود که پیش از هر تصمیم گیری برای سرمایه گذاری تمام جوانب آن را بررسی کرده و از سرمایه گذاری های ریسکی و تهاجمی اجتناب کنید. مهمترین تصمیم ما در این سن باید حفظ سرمایه مان باشد.

اگر در میان سالی و حدود 40 سال باشیم باید به بازنشستگی خود دقیق تر فکر کنیم. می توان با اطمینان گفت که اگر کارمند هستیم، حقوق بازنشستگی، جواب گوی مخارج ما نخواهد بود و می بایست از هم اکنون باید برنامه مشخصی برای 60 یا 70 سالگی خود، داشته باشیم.

خیلی از افراد متاسفانه مجبورند تا آخرین روزهای زندگی خود کار کنند و اگر میخواهیم جزو این دسته از افراد نباشیم از همین امروز باید برای آینده خود برنامه ریزی کنیم.

مهمترین تصمیم ما در این سن آن است که بتوانیم حداقل 20 درصد درآمد خود را پس انداز کنیم. 20 درصد مبلغ، بسیار زیادی است، اما اگر زمانی که کمتر از 30 سال داشتیم با 2 درصد شروع کرده باشیم در سن 40 سالگی می توانیم 20 درصد پس انداز کنیم و اگر هم به 40 سالگی رسیده ایم و هنوز پس انداز را شروع نکرده ایم، هنوز دیر نیست. اگر از همین امروز کاهش هزینه ها و پس انداز را شروع نکنیم، در سن 65 یا 70 سالگی بهای آن را خواهیم پرداخت.

بازنشتگی می توان دوران طلایی زندگی ما باشد اگر از همین امروز اصول سرمایه گذاری را فرا گیریم و پس انداز را آغاز نماییم.

 

 

هوش مالی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *