بچه ها مثل اسفنج های کوچک هستند. آنها همه چیز را در اطراف خود جذب می کنند، به ویژه چیزهایی که پدر و مادرشان ميخواهند به آنها آموزش دهند.

امروزه بسیاری از والدین بر این نکته تمرکز دارند كه چيزي كه  فرزندانشان می خواهند باعث نشود که در تربیت آنها اثر منفی گذاشته و از راه پیشرفت آنها را باز دارد. مهمترین مهارتی كه بچه ها بیش ازهرچيز، نیاز دارند بياموزند تا در طول عمرشان به آنها سود برساند، درك معناي سخت كوشي است.

آموزش دادن سخت کوشی و تلاش به فرزندان نفعي براي والدين ندارد. ما به بچه ها کاركردن را آموزش می دهیم زیرا  شایستگی و شخصیت شغلي و اعتماد به نفس را در بزرگسالي براي آن ها به ارمغان می آورد. آنها ممکن است اکنون شکایت کنند، اما روزی از شما تشکر خواهند کرد.

و بهترین بخش این است: سخت كوشي مهمترین عامل موفقیت و کلید یادگیری و درك ارزش پول است.

آنچه که ما به عنوان يك فرد بالغ درك ميكنيم و می شناسیم، روزي در كودكي یاد  گرفتیم، اين موضوع براي بچه های مان نيز صادق است.

بدترین چیزی که والدین می توانند انجام دهند این است که تبدیل به یک دستگاه خودپرداز متحرك شوند، تا هر زمان که بچه ها خواستند چیزی بخرند، به آن ها پول بدهند. هرچند كه در واقعيت پدر و مادر از ته دل دوست دارند تمام نياز هاي فرزندانشان را تاميين كنند و لذت ببرند. اما این نوع ایده سنتی چندان جالب نيست. شما به بچه های خود پول می دهيد در صورتي كه بايد به آنها بياموزيد كه بايد پول بدست بياورند! حتی کلمه “کمک هزینه” حاکی از آن است که یک کودک حق الزحمه خاصی برای زندگی و تنفس دارد.

من نمی گویم شما باید سنگدل و خسيس باشید. یک تشويق گاه به گاه یا هدیه خوب است. همه والدین دوست دارند فرزند خود را از هر نظر تامين كنند! اما با اين روش آن ها فكر ميكنند كه تا هر زماني كه اراده كنند و انگشت اشاره به سمت چيزي ميگيرند، نيازشان بلافاصله تاميين مي شود.

البته كه اين حس بسيار خوب است اما در دو سالگي نه در 32 سالگي!!!

 

جایگزینی برای پول توجیبی: دستمزد

یکي از ابتدايي ترين و آسان ترين راههایی که برای آموزش امور مالي به بچه ها وجود دارد که اين است كه:  پول از كار مي آيد. شما مي توانيد در سن سه الي چهار سالگي این موضوع را به آنها بياموزيد، جایگزین پول توجیبی، دستمزد است آموزش آن واقعا آسان است!

هنگامی که فرزندان شما به اندازه اي بزرگ شدند تا کارهای اساسی خود را  انجام دهند، يعني به اندازه کافی رشد كرده اند تا اولين وكمترين دستمزد ممكن را در مقابل انجام كارهايشان دريافت كنند. آنها خواهند فهميد كه اگر كارهايشان را انجام ندهند پول و دستمزدي دريافت نخواهند كرد. اگر آنها در 4 سالگی، درك كنند که پول از کار در می آید، پس آماده هستند تا در دنیای واقعی در سن 24 سالگی به خوبی زندگی مالی خود را سامان دهند.

به یاد داشته باشید که کارهای دستمزد دار باید جدا از کارهای خانوادگی باشد( كاهاي خانوادگي: كارهايي که بچه ها باید انجام دهند چون آنها نيز بخشی از خانواده هستند).

 

چگونه بچه ها را با دستمزد آشنا كنيم؟

قدم اول اين است كه كارها و پرداختی مناسب سن او را انتخاب کنید. به عنوان مثال، به كودك سه ساله خود 500 تومان بدهيد تا اسباب بازي هايش را سر جايش بگذارد و يا 1000 تومان بدهيد تا تختش را مرتب كند.  در اين زمان نگران کیفیت انجام كار او نباشيد، فقط بايد درك كند كه با شما معامله ميكند. پس از انجام كارش كمي خوشحال و شادي كنيد و بلافاصله دستمزدش را پرداخت کنید. سپس خواهيد ديد آنها ارتباط بین کار و دریافت پول را به راحتي درك خواهند كرد.

بچه های كوچتر با هیجان سریعتر از آنچه که باور كنيد متوجه شوند و هیجان زده می شوند. این روش را امتحان کنید و ببینید آیا آنها آن را دوست دارند يا نه؟

يك مرحله پيش برويم، بگذارید تصور كنيم فرزند شما 10 ساله شده است. به آنها مسئولیت بیشتر و استقلال بیشتری بدهيد تا موفقيت و شکست را تجربه كنند. لیستی از کارهایی را که در طول هفته بايد انجام دهند، مانند غذا دادن به سگ، شستشو ظروف، آب دادن به گل ها یا بيرون بردن سطل زباله، آماده كنيد. در پايان هفته، ليست را بررسي كنيد و دستمزد كارهايي كه انجام داده را به او بپردازيد. در کنار این موضوع پس انداز نیز نقش مهمی در موفقیت مالی کودک دارد که می توانید مقاله مربوطه به آن را از اینجا مشاهده نمایید.

اگر بچه های خود را به قانون دستمزد عادت دهيد، اين اخلاق با آنها رشد ميكند و تا بزرگسالي همراه آن ها خواهد بود و پايه ي اصلي موفقيت مالي او در آينده خواهد شد.

 

آموزش تنها راه برای تضمین کردن بچه های هوشمندي است كه در آينده به بزرگسالی موفق تبدیل خواهند شد. به این منظور من یک دوره آموزشی رایگان تصویری آماده کرده ام که می تواند در زمینه آموزش مفاهیم مالی و هوش مالی به فرزندانتان به شما کمک کند، به این منظور می توانید، اینجا را کلیک کنید.

 

هوش مالی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *