ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که علیرغم تمایل به سرمایه گذاری و تجربه حضور در بورس، از انجام آن واهمه دارید، هرچند شنیده اید که می توان در بورس سودهای بسیار خوبی کسب کرد. اگر چنین احساسی دارید باید بگویم که شما تنها نیستید و بسیاری دیگر از افرادی که می شناسم نیز چنین حسی دارند. پس بیایید با هم مروری کنیم بر مهمترین ترس ها و تردیدهایی که مانع از سرمایه گذاری در بورس می شود.

 

1- تجربه ضرر قبلی: شاید پیش از این بر اثر توصیه یکی از دوستانتان سهمی خریده و بعد متضرر شده اید، این تجربه در ذهن شما نقش بسته و اینک تمایلی به سرمایه گذاری تازه ندارید.

2- توانایی تحلیل صورت های مالی شرکت های بورسی را ندارید: شرکت های بورسی در فواصل 3 ماهه صورت های مالی منتشر می کنند که شامل، صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد است. در این صورت های مالی وضعیت دارایی های شرکت و اینکه آیا شرکت سوده بوده یا زیان ده است اطلاعاتی ارائه می گردد، فهم این صورت ها و آگاهی از روند احتمالی آینده شرکت به ما کمک می کند تا بتوانیم برای سرمایه گذاری در این شرکت تصمیم گیری کنیم.

3- نمی دایند آیا خرید سهام شرکت با قیمت جاری معقول است؟ هنگامی که می خواهید از میان سهام موجود دست به انتخاب بزنیم باید بدانیم که آیا این شرکت با این قیمت ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟

4- بازدهی که ما از شرکت بدست می آوریم از دو بخش حاصل می شود، افزایش قیمت سهام و سودی که شرکت هر سال میان سهامداران خود تقسیم می کند. طبیعی است که برای انتخاب سهام می بایست از این دو بخش اطلاعات کافی داشته باشیم.

5- گمان می کنید فقط افرادی که رانت اطلاعاتی دارند می توانند در بورس موفق شوند. در این خصوص نمی خواهم به طور کامل با این ایده مخالفت کنم، چون در بورس ایران مشاهده می شود که در برخی سهام داشتن اطلاعات ویژه می تواند سبب سود زیادی برای افرادی خاص شود. اما نکته مهم آن است که در اکثریت شرکت های بزرگ و قابل اطمینان بورس ایران با داشتن توانایی تحلیل و پیگیری اخبار می توان سودهای مناسب کسب نمود و از این جهت جای نگرانی بالایی وجود ندارد.

 

راه حل چیست؟

1- پیشنهاد می کنم در گامل اول حتما به یکی از کارگزاری های مطرح و خوب کشور همچون، مفید، آگاه و… مراجعه نموده و کد بورسی دریافت نمایید. بسیاری از کارگزاری ها نیز به صورت آنلاین کد بورسی را صادر می کنند که می توانید به سایت آنها مراجعه نمایید.

2- پس از دریافت کد، چند ماه فقط عرضه اولیه شرکت ها را خرید نموده و با کسب سود مناسب آنها را بفروشید. معمولا در هر ماه، سهام یک یا دو شرکت جدید در بورس ایران عرضه می شود و با توجه به استقبال بالایی که از آن می شود، به احتمال بسیار زیاد هیچ زیانی نخواهد داشت و بین حداقل 15 تا 100 درصد سود می توانید کسب کنید.

3- در بازه زمانی که سهامی برای عرضه اولیه وجود ندارد، اخبار شرکت ها را دنبال کرده و تلاش نمایید دانش خود را افزایش دهید.

4-اگر قصد دارید به صورت جدی و حرفه ای در بورس ایران وارد شوید و بتوانید حتما به عنوان یک شغل پر درآمد به آن نگاه کرده یا در کنار شغل اصلی خود شغل دوم پرسودی داشته باشید، پیشنهاد می کنم در دوره آموزشی جامع و کاربردی تحلیل بنیادی  شرکت کنید تا بتوانید با آگاهی کامل و اطمینان بالا در بورس سرمایه گذاری نمایید.

برای آشنایی با دوره اینجا را کلیک کنید.

 

4 نظر برای «چرا مردم عموما از سرمایه گذاری در بورس می ترسند؟»

  • كامران می‌گوید:

    با سلام و احترام
    من كامران از مشهد هستم و چند ماهيزهست در كانال شما و ساير كانالهاي مرتبط با بازارهاي مالي و سرمايه در حال مطالعه و رصد اخبار و تفاسير بازار بورس هستم و مايلم با اندكي سرمايه وارد جريان بازار سهام بشم ولي از اونجا كه مقيم مشهد هستم و اصلا نميدونم آيا مشهد سالن بورس داره يا نه و از كجا بايد شروع كنم و ابزار كار چه چيزهايي هستش؟!؟ لطفا راهنمايي بفرماييد تا در اين بلبشوي بيكاري و تورم و نافرجامي بازارها حداقل سرمايه اندكم رو از دست ندهم چون قبل از تورم هيچ سرمايه گذاري در دلار و طلا و … نداشتم و الان واقعا با مدرك دكتري بيكار موندم و دستم از همه جا كوتاهه.

    درود خدا به شما و ميهنم .
    كامران

  • قاسمی می‌گوید:

    صنودق های سرمایه گذاری وسبد گردان ها و افراد مطمئن برای مشاوره وتبادل نظر را در مقاله ذکر میکردید بهتر بود . مورد سوم را را ۲۵ نفر دارم انجام میدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *