مدیریت سرمایه بررسی می کند: برای دولت به یک دلیل ساده بسیار اهمیت دارد که نرخ ارز را پایین نگه دارند و آن تامین رضایت مردم است. مردم در ایران فکر می کنند تقویت پول ملی اهمیت زیادی داشته و اگر قیمت دلار یا ارزهای خارجی افزایش یابد قدرت اقتصادی کشور کاهش می یابد. این باور دقیقا عکس رفتاری است که برخی کشور ها انجام می دهند. به طور مثال در 10 سال گذشته چین، کره جنوبی، ترکیه و حتی ژاپن سعی کرده اند ارزش پول ملی خود را کاهش دهند.

با کاهش ارزش پول ملی یک کشور، وارادات به آن کشور گران شده و صادرات توجیه اقتصادی پیدا می کند.

فرض کنید قیمت دلار هزار تومان و یک تولید کننده ایرانی، کالای خود را به قیمت 1 دلار بفروش رسانده و یک کالای چینی هم در بازار به قیمت 1 دلار ( معادل هزار تومان) عرضه شود. در این شرایط احتمالا تولید کننده ایرانی می تواند با کفش چینی رقابت کند. حال اگر قیمت دلار 3 هزار تومان شود کفش چینی 3 هزار تومان ( قیمت 1 دلار) می شود و در نتیجه امکان رقابت با کفش ایرانی را نخواهد داشت.

 

در این فیلم کوتاه به بررسی دلایل افزایش قیمت دلار پرداخته ایم.

 

اگر نرخ واقعی دلار را بخواهیم با توجه به تورمی که در 15 سال اخیر داشته ایم، حساب کنیم، ارزش هر دلار حدود 6 هزار  تومان خواهد بود. در نتیجه در تمام این سالها دولت غیر مستقیم به کالاهای خارجی یارانه واردات داده و سبب لطمه به تولید ملی شده است.

سوالی که ممکن است پیش آید آن است که چرا پس در برخی کشورها مانند امارات نرخ تبدیل واحد پولی ثابتی را نسبت به دلار دارند؟ در مورد امارات اصطلاحا این کشور پول خود را به دلار قفل کرده، یعنی این کشور سیاست مستقل پولی را نمی تواند اتخاذ کند و درهم این کشور، تابع نوسانات دلار خواهد بود. اما درهم امارات در برابر یورو کامل دارای نوسان بود و نرخ آن مداوم در حال تغییر است.

بالا بودن قدرت پولی یک کشور تنها سبب افزایش واردات و افزایش قاچاق می شود. قاچاق در ایران حدود 30 میلیارد دلار است و دلیل آن به صرفه بودن واردات کالا از سایر کشورهاست.

در دنیای امروز آنچه که اهمیت دارد کاهش نرخ بیکاری و افزایش رفاه اقتصادی مردم و آنچه که کم اهمیت می باشد، حفظ یا افزایش قدرت پول ملی است.

 

 

هوش مالی کودکان
 

2 نظر برای «چرا دولت ها نرخ ارز را مصنوعی پایین نگه داشته و برای مردم مهم است که نرخ ارز پایین باشد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *