اگر شما به فرزندانتان ياد ندهيد كه چگونه پول خودشان را مديريت کند، مطمئنا شخص ديگري اين كار را انجام مي دهد.  بديهي است كه شما دوست نداريد اين ريسك بزرگ را بپذيريد! ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه راهكار­هايي را به فرزندانتان آموزش دهيد تا بتوانند در هر سني به موفقيت مالي كه شما آرزو داريد برسند. این مقاله دو بخش دارد که، بخش دوم این مقاله را می توانید از اینجا مطالعه فرمایید.

 

نحوه آموزش به پیش دبستانی ها  درباره پول

  1. استفاده از قلك شيشه اي براي پس انداز كردن پول

قلك خرسی شكل(يا هر شكل ديگري) ايده بسيار خوبي براي پس انداز پول بچه هاست ولي درك و تصور ذهني خوبي به آنها نمي دهد. هنگامي كه قلك شيشه­اي داشته باشند ميتواند افزايش پولشان را ببينند. ديروز هزار تومان ،امروز دوهزار تومان و…

با او درباره اين موضوع صحبت كنيد و يك هدف خوب براي افزايش پولش با هم بگذاريد.

  1. الگويي سالم براي فرزندانتان باشيد.

مطالعه ای دانشگاه کمبریج نشان داد که عادت های پولی در کودکان از زمانی که آنها 7 ساله هستند شکل گرفته مي گيرد. چشمهای کوچک فرزندتان شما را تماشا می­کنند. اگر هر زمانی که به فروشگاه مواد می روید ولخرجی کنید، آنها به رفتار شما توجه و دقت مي­كنند. یا اگر شما و همسرتان درباره پول بحث می کنيد، متوجه خواهند شد. پس تلاش كنيد الگويي سالم برای آنها ایجاد کنید و مطمئن باشيد زمانی که آنها بزرگتر می شوند، بیشتر از آن پیروی می کنند.

  1. به آنها نشان بدهيد كه هر وسيله و چيزي هزينه اي دارد.

شما بايد از از اين عبارت ها زياد استفاده كنيد: اين بسته ماشين اسباب بازي فقط 10 هزار تومان هست پسر!! سپس با كمك فرزندتان و برداشتن پول از قلك شيشه­اي­اش با هم به فروشگاه رفته و پول را پرداخت كنيد و ماشين ها رو خريد كنيد. اين كار از سخنراني پنج دقيقه اي اثر بخشي بيشتري دارد.

 

چگونه به دانش آموزان مقطع ابتدایی درباره پول آموزش دهیم؟

  1. نشان دادن هزینه فرصت

فرزندان خود را در موقعيت تصميم گيري قرار دهيد: “اگر شما این بازی ویدیویی را خریداری کنید، پس پولی برای خرید این جفت کفش نخواهید داشت.” در این سن، بچه های شما باید بتوانند تصمیماتشان را وزن کنند و پیامدهای احتمالی را درک کنند.

  1. نه کمیسیون بدهيد ، و نه کمک هزینه.

به فرزندانتان همينطوري پول ندهيد. به آنها در ازاي کارهایی که در خانه انجام می­دهند  و يا به عهده می­گیرید مانند برداشتن سطل زباله، تمیز کردن اتاق یا چیدن ميز و مواردي مثل اينها پول بدهيد. با اين كار آنها اين مفهوم را درك ميكندد كه بايد پول را بدست بياورند و نه اينكه پول بی هیچ تلاشی به آن ها داده شود.

  1. دوري كردن از خريدها هيجاني

“مامان، من فقط این لباس ناز را پیدا کردم. این فوق العاده است و من آن را دوست دارم آیا می توانیم آن را بخریم لطفا؟ “آیا این صدا آشناست؟ این گروه سنی واقعا می داند که چگونه می تواند يك خريد هيجاني داشته  باشد- مخصوصا زمانی که از پول شخص دیگری استفاده کند.

به جای دادن پول به فرزندتان، اجازه دهيد تا بفهمد ميتواند از پول خودش كه با تلاش بدست آورده استفاده كند. اما او را تشويق كنيد كه براي خريد يك كالا 100 هزار تومانی حداقل يك روز صبر كند و  اين كار باعث مي­شود كه راحت­تر تصميم مالي خود را براي خريد كالاي مورد علاقه شان بگيرند.

  1. تاكيد بر اهميت بخشيدن پول و كار خير

مطمئن باشید هنگامی که آنها شروع به بدست آوردن پول می کنند، حتي اگر به مقدار ناچيز باشد در مورد بخشيدن به آنها آموزش هاي لازم را داده ايد. آنها می توانند یک موسسه خیریه و يا حتی کسی را که می دانند که نیاز به کمک کمی دارد، انتخاب کنند. در نهایت، آنها خواهند دید که چطور بخشيدن فقط بر افرادی که به كمك ميكنند تأثیر نمی گذارد، بلکه به خود آنها نيز کمک می کند.

 

آموزش تنها راه برای تضمین کردن بچه های هوشمندي است كه در آينده به بزرگسالی موفق تبدیل خواهند شد. به این منظور من یک دوره آموزشی رایگان تصویری آماده کرده ام که می تواند در زمینه آموزش مفاهیم مالی و هوش مالی به فرزندانتان به شما کمک کند، به این منظور می توانید، اینجا را کلیک کنید.

 

 

هوش مالی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *