اگر شما به تازگی کد بورسی گرفته یا کمتر از 2  سال است که در بورس فعالیت می کنید شاید برخی اوقات شاهد افت قیمت سهمی شده و برخی زمان ها دیده اید که قیمت سهم ها بالا می رود اما علت این امر برای شما پوشیده است یا آنکه نتوانسته اید میزان تغییرات را پیش بینی کنید.

تغییر قیمت سهم علل مختلفی دارد اما آنچه میخواهم در این مقاله در خصوص آن صحبت کنم اهمیت تحلیل صنعت است. اما تحلیل صنعت چه معنایی دارد؟ اگر بخواهم ساده سخن بگویم تحلیل صنعت به معنای آگاهی از ریزه کاری های صنایع مختلف در بورس است. اجازه دهید با چند مثال این موضوع را روشن کنم.

  • صنعت قند و شکر: در شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند معمولا شرکت هایی که در غرب کشور هستند به دلیل چغندر قند مرغوب تر معمولا سوده تر هستند
  • در تحلیل شرکت های پالایشی به کرک اسپرد یا حاشیه سود باید توجه کرد. کرک اسپرد تفاوت قیمت یک بشکه ماده اولیه(نفت) و یک بشکه فرآورده ( به طور مثال بنزین) است. به این معنی که لزوما با افزایش قیمت نفت یا کاهش آن سود پالایشگاهها کم و زیاد نمی شود بلکه این تغییرات کرک اسپرد است که سود پالایشگاهها را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • در لاستیک سازها قیمت کائوچوی مصنوعی به عنوان ماده اولیه اهمیت دارد و قیمت این ماده به طور غیر مستقیم متاثر از قیمت نفت است.
  • در پتروشیمی ها دسته های مختلف محصولات وجود دارد که باید به کاربردهای آنها توجه کرد و با توجه به قیمت جهانی آن اقدام به خرید و فروش شرکت ها نمود.
  • یک عامل مهم دیگر نیز به خصوص در شرکت های صادراتی بورسی مقصد صادرات است. به طور مثال اگر محموله های کشوری همیشه به چین می رفته و خبرها حاکی از افتصاد چین باشد، احتمال کاهش تقاضا بوجود خواهد آمد و در نتیجه درآمد شرکت روبه کاهش خواهد رفت.

در خصوص دیگر مواردی که در تحلیل صنایع بورسی اهمیت دارند نیز می توان دهها نکته دیگر ذکر کرد که در این مقاله نمی گنجد، اما در همین متن تلاش کردم که دوستانی که تازه با بورس آشنا شده اند برای آشنایی اجمالی با صنایع بورسی زمان بگذارند تا تحلیل های دقیق تری از روند سودآوری شرکت ها داشته باشند، تا با اشراف کامل در این خصوص معاملات سهام خود را انجام دهند.

5 نظر برای «تحلیل صنعت در بورس چه معنی و کاربردی دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *