اگر بخواهیم روند معاملات آتی بورس را پیش بینی کنیم نیاز به شاخص یا راهنمایی داریم که ما را یاری کند تا بتوانیم با یک تقریب خوب معاملات خود را انجام دهیم.

به طور سنتی آنچه برای خیلی از افراد اهمیت دارد، بحث شاخص کل و شاخص هم وزن است که در یک فیلم آموزشی به آن پرداخته ام. اما در این مقاله می خواهم موضوعی را مورد بحث قرار دهم که از دید بسیاری مغفول مانده است.

شاخص کل نمایانگر میزان بازدهی شرکت های بورسی با توجه به ارزش بازار آنها می باشد. و صعود شاخص کل نمایانگر افزایش بازدهی و توجه به این بازار است و ریزش آن به تبع نمایانگر نزولی شدن بازار. به معنی ساده یعنی اگر شاخص کل افزایش یابد به طور کلی این تصور وجود دارد که بازار بورس صعودی و اگر شاخص کل کاهش یابد به معنی افت بازار است.

اما از شاخص کل مهمتر بحث ارزش معاملات است. هنگامی که ارزش معاملات بورس از حدی فراتر می رود، نشان دهنده اقبال جدی و مهم به بازار سرمایه است. ارزش معاملات به طور ساده به معنی میزان پولی است که برای خرید سهام در هر روز هزینه می شود.

به طور مثال این مبلغ به طور میانگین در سال 96 حدود 130 میلیارد تومان در روز بود و اینک برای سال 98 به متوسط 1300 میلیارد تومان، در روز رسیده است. برای یک فرد علاقه مند به  بازار سرمایه مهم است که هر روز این مبلغ را رصد کند.

 

چطور ارزش معاملات روزانه را رصد کنیم؟

بعد از پایان معاملات هروز می توانیم به سایت tsetmc رفته و همانطور که در عکس مشخص شده است، مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس را جمع می کنیم. به طور مثال در زمانی که من در حال نوشتن این مقاله ( آذر 98 )  هستم مجموع بالای 2500 میلیارد تومان عدد مناسبی بود و نشان دهنده اقبال سهامدارن به بورس است.

حال اگر این عدد به کمتر از 1500 میلیارد تومان در مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس برسد، می تواند به عنوان یک اخطار از ریزش بورس یا فراگیر شدن رکود در بورس باشد. البته این عامل را باید در کنار پارامتر های دیگری چون، شاخص کل و فضای کلی اقتصاد و… تحلیل کرد. اما برای کسی که دانش کمتری دارد و میخواهد به سرعت نتیجه گیری کند، راهنمایی با دقت مناسب است.

برای دوستانی که ممکن است یکسال یا چند ماه بعد این مقاله را بخوانند مهم است که اعداد را با توجه به زمان خود بروز نمایند.

 

ارزش معاملات بورس

 

یک نکته مهم

در هر روز ممکن است معاملات بلوکی انجام شود، که می بایست ارزش معاملات بلوکی را از ارزش معاملات جاری کسر کرد تا عدد بدست آمده دقیق باشد. به طور مثال ممکن است بازار در رکود باشد و ارزش معاملات به شدت کاهش یابد و یک روز خاص چند معامله بلوکی، به ارزش 400  میلیارد تومان، انجام شود و شما به اشتباه فکر کنید که ارزش معاملات بالا رفته است.

به این منظور بخش دیده بازار را که در عکس مشخص شده است، را کلیک کرده، و لیستی از حجم و ارزش معاملات هر نماد را مشاهده می کنیم.

 

سپس این لیست را بر اساس ارزش معاملات بروز می کنیم، نماد هایی که در جلوی اسم آنها عدد 2 وجود دارند نمایانگر معملات بلوکی هستند، ارزش معاملات آنها را از ارزش معاملات کل روز کم می کنیم تا یک عدد دقیق تر بدست آوریم.

 

یک نظر برای «ارزش معاملات مهمتر از شاخص کل»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *